Coaching op scholen

Door mijn jarenlange ervaring op verschillende basisscholen ben ik inmiddels wel bekend met het reilen en zeilen in het onderwijs. Ik weet dus ook hoe moeilijk het kan zijn om een zorgleerling de rust, aandacht en het vertrouwen te geven waar hij zoveel behoefte aan heeft, als je nog (minstens) twintig andere kinderen in je klas hebt.

Samen met de leerkracht

Hoe fijn is het als je als school wél aan deze behoeften kunt voldoen? Dat er iemand is die tijd heeft voor dit kind, écht naar hem luistert en de kennis en expertise heeft om op een liefdevolle, adequate en effectieve manier kan kijken naar het probleem, de oorzaak en een mogelijke oplossing? En dit alles zonder in het vaarwater te komen van de leerkracht, maar juist met de leerkracht samen te werken om het kind zo goed mogelijk te begeleiden?

Shirley'sPhotography-PersonalBrandingQuintaCornelisse-198

het traject

Als kindercoach ben ik ook inzetbaar op scholen. In nauw overleg met de leerkracht bied ik een passend arrangement aan voor de leerling, waarbij ouders en school betrokken worden. 

Voorafgaand aan dit traject heb ik een gesprek met de leerkracht en ouders zodat ik de hulpvraag van beide partijen duidelijk in beeld heb. Hierna ga ik eenmaal per week met het kind aan de slag, gedurende een traject van 5 tot 8 sessies van een uur. Lees voor meer informatie het kopje ‘Kindercoaching’. 

Hebben juist de ouders behoefte aan coaching? Dat kan natuurlijk ook! Voor meer informatie hierover lees je het kopje ‘Coaching voor ouders’.

training en coaching voor leerkrachten

Ook is het mogelijk mij op school in te zetten als trainer op studiedagen of bij vergaderingen. In overleg met de betrokken teamleden maak ik een plan waarin we kijken naar verleden, heden en jullie doelen voor de toekomst. Ik richt me op jullie hulpvraag waar het gedrag en/of sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen centraal staat. Samen kijken we wat er nodig is. Wil je inzichten in het gedrag van leerlingen? Handelingsadviezen bij lastige situaties? Vertaling van het gedrag van het kind naar zijn behoefte? Of een paar krachtige oefeningen waarmee je op een positieve manier gemotiveerd raakt om anders naar ‘lastige’ kinderen te kijken? Middels theoretische uitleg, verschillende activiteiten en vooral door in gesprek te gaan, kom ik samen met het team tot inzichten die we kunnen omzetten in doelen.

Heb je een hulpvraag over een leerling, leerkracht of een groep? We maken een afspraak waarin ik met jullie meedenk en mogelijke handvatten aanreik. Ik kom observeren, voer gesprekken en coach waar nodig. 
Jullie gaan aan de slag en tijdens een vervolgafspraak reflecteren we hierop. We bepalen in overleg hoe lang dit traject zal duren. 

Als een school een aanvraag bij mij indient, zal ik een offerte op maat maken. Neem gerust contact met mij op!